În timp, acest instrument a evoluat și este acum folosit pentru evaluarea generală a calității serviciilor pentru clienți în domenii diverse de activitate. Mystery shopping-ul a cunoscut o evoluție rapidă începând cu anii ’90 datorită apariției Internetului. Firmele de mystery shopping au dezvoltat instrumente online specifice cu ajutorul cărora comunică mai bine, mai repede și mai eficient cu clienții misterioși.
În 2005 piața de mystery shopping din Statele Unite ale Americii a fost estimată la 600 milioane US$ fiind realizate peste 8 milioane de evaluări, iar în prezent piața globală este estimată la peste 2 miliarde US$.
Orice firmă care interacționează direct cu clientul final poate să apeleze la acest instrument pentru evaluarea calității serviciilor pentru clienți. La nivel international se derulează proiecte de mystery shopping în domeniile: bancar, medical, auto, hoteluri, firme de transport (terestru, aerian, maritim), comerț general, instituții publice, instituții sanitare, intermediar de servicii diverse, organizații non guvernamentale, francize și altele.
Sunt folosite în prezent metodologii diferite de evaluare de la observații simple ale clienților misterioși până la înregistrări audio și video ale vizitelor de evaluare.
Mystery shopping-ul mai este cunoscut la nivel international și sub denumirile: secret shopping, spotter service, shopper program, secret evaluation, undercover performance evaluations, printre altele.
Fiecare dintre noi este diferit și, implicit, avem nevoi diferite. Cu toate acestea, avem nevoi și obiceiuri comune: ne trezim, mergem la muncă, ne facem cumpărăturile, mâncăm, ieșim în oraș, dormim. Ni se întâmplă uneori să întâlnim situații care ne influențează ziua și ne afectează starea de spirit.