Și cum mystery shopping-ul îți poate fi de ajutor
Știm cu toții că trăim într-o societate de consum. Știm mai puțin, însă, ce înseamnă cu adevărat o astfel de societate. Ei bine, pentru individul-client, societatea de consum este acea economie în care fiecare urmărește să își „caute fericirea” în achiziția de obiecte, iar economia de piață îi pune la dispoziție o infinitate de alegeri. Pentru producător important este să îl determine pe om să aleagă marfa pe care acesta o pune la dispoziție. Societatea de consum devine de fapt o economie în care producătorul este în căutare asiduă de noi clienți, pentru a-și putea astfel extinde activitatea economică. După cum remarca un filosof francez, începuturile societății de consum coincid cu momentul în care „automobilele au devenit mai greu de vândut decât de fabricat” (Jean Baudrillard, Societatea de consum (mituri și structuri), București, ed. Comunicare.ro, 2005, p. 91). Capitalismul a transformat consumul într-o activitate socială, în vreme ce societatea de consum a transformat omul în obiect al științei economice.
Pe scurt, teoria lui homo economicus sună cam așa: „Era odată un Om în ținutul Rarității. După multe aventuri și o lungă călătorie prin Știința Economică, s-a întâlnit cu Societatea din Abundență. S-au căsătorit și au avut o mulțime de nevoi” (Ibidem, p. 86-87). Pentru producător, obiectivul este acela de a se asigura că homo economicus reușește să își satisfacă nevoile doar prin apelul la produsele oferite de el. Tocmai din acest motiv, antreprenorul trebuie să analizeze foarte atent circuitul economic, de la producția în sine și până la clientul final.
E de la sine înțeles că orice antreprenor începe o activitate economică pornind cu bune intenții: de a crea un produs final de bună calitate, care să fie „consumat” cât mai repede. În mod deliberat am evidențiat cuvântul „consumat”, cu scopul de a releva ambivalența acestei noțiuni în limba latină, unde însemna atât „desăvârșit” sau „perfect”, cât și un lucru care a fost „consumat”. La modul ideal, societatea de consum e despre căutarea perfecțiunii în orice lucru, atât ca producător, cât și din poziția de consumator.
Revenind la bunele intenții, acestea nu sunt suficiente în construirea unui sistem economic perfectibil. Thomas Sowell, într-o lucrare dedicată popularizării științei economice, atrăgea atenția că și economiștii sovietici ar fi vrut să creeze o economie perfectă, în care necesitățile tuturor indivizilor să fie asigurate prin „planificarea” producției. Unii își mai amintesc de penuria anilor 80, în care liderii comuniști se lăudau cu producția imensă de oțel sau de beton, dar în care nu reușeai să găsești în magazine produsele de strictă necesitate. A înțelege piața înseamnă mai ales a privi o decizie economică din perspectiva stimulentelor pe care reușește să le genereze în piață, și mai puțin ca un scop al producătorului. De altfel, consecințele acestor decizii economice cântăresc mai mult decât intențiile, oricât de optimiste ar fi acestea.
O astfel de decizie poate fi și apelul la profesioniștii sondării pieței, adică ai consumatorului. Adam Smith ne-a învățat că „mâna invizibilă” a pieței este cea care reglementează și ajustează întregul proces economic. Într-adevăr, privit din afară, ca un simplu spectator, piața are capacitatea de a se autoregla. Ca producător sau distribuitor, însă, ai vrea să fii permanent în piață. Mystery shopping-ul este o astfel de activitate care te ajută să înțelegi mai bine piața și să reușești să te ajustezi permanent. E drept că mystery shopping-ul este privit ca o ultimă soluție, după ce toate celelalte variante au fost epuizate. Or, tocmai de aceea mystery shopping-ul nu trebuie privit ca un mecanism de „damage control”. Considerat un partener în construirea unei întregi strategii de piață, mystery shopping-ul te poate ajuta să ai „full control” asupra întregii situații.
Marketingul (înțelegând prin aceasta și mystery shopping-ul) este cel care a făcut trecerea de la economia bazată pe materie primă la economia bazată pe cunoaștere. Iar cunoașterea consumatorului devine tot mai mult o piesă indispensabilă în economia globalizării de astăzi. Mystery shopping-ul nu îți arată calea unică a succesului. Dar te face să iei în considerare posibilități pe care în mod normal ai fi tentat să le ignori. Iar ignorarea pieței poate fi greșeala capitală într-o lume în care totul este la un click distanță.
Dragoș Sdrobiș, Echipa Phantom