Firmele care apeleaza la mystery shopping sunt firmele care isi distribuie produsele sau serviciile prin retele de distributie prin intermediul carora interactioneaza direct cu clientul final. Practic in punctul de vanzare se realizeaza si evaluarea.
In aceasta categorie ar putea intra:
– firme care au retea proprie de distributie – dorind astfel sa evalueze in ce masura sunt intelese, corect implementate si respectate procedurile de catre proprii angajati;
– firme care au retea de distributie externalizata – dorind astfel sa evalueze cum sunt prezentate, vandute propriile produse in retelele de distributie;
– firme care vand francize – pentru a evalua in ce masura sunt corect implementate si respectate clauzele de distributie din contractul de franciza;
Programe de mystery shopping se mai pot realiza de firme care doresc sa intre pe o piata noua, realizand astfel evaluari in punctele de vanzare ale concurentilor (pentru benchmarking). Acest gen de evaluari (la concurenta) pot sa fie aplicate si de firmele care isi dezvolta deja propriile programe de mystery shopping.
Programe de mystery shopping pot desfasura autoritatile pentru a evalua in ce masura firmele respecta anumite reguli legislative. Ex – vanzarea catre minori a produselor pe baza de alcool sau tutun.
S-au intalnit proiecte de mystery shopping realizate de centre comerciale, care au dorit sa afle care este nivelul calitatii serviciilor pentru clienti al tuturor magazinelor existente in centrul comercial.
In ceea ce priveste domeniile de activitate cele mai frecvente proiecte sunt realizate de: magazine (profil: moda, accesorii de moda, produse alimentare, piese auto, materiale de constructii, etc.), banci, firme/brokeri de asigurari, firme de rent a car, farmacii, clinici medicale, benzinarii, service-uri auto, etc.